Kan men kurkuma wortel rauw eten ?

Is het gezond om de rauwe kurkuma te eten? En waarom niet ? Het antwoord op deze vraag beantwoorden we vanuit oude ayurvedische richtlijnen en het antwoord zou dan een helder en duidelijk NEE zijn.  Dus ‘nee’,  rauwe kurkuma longa wortel is alleen te gebruiken voor uitwendig gebruik. En waarom niet voor inwendig gebruik ? Hier vindt u een duidelijk antwoord op de vraag waarom je kurkuma longa wortel beter niet rauw kun eten.  

Kan men kurkuma rauw in de voeding, smoothie of salade gebruiken? 

..”..De afgelopen week kregen we een mailtje met een duidelijke vraag uit  L.A. in Amerika. De dame

rauwe-kurkuma-foto
Kurkuma wortel eet je beter niet rauw

vertelde me dat er veel daar veel “SMOOTHIE’S” werden aangeboden, waar onder andere rauwe kurkuma wortel in werd verwerkt.

Deze werden aangeprezen als zijnde uitermate gezond. Maar in ons kurkuma-longa Eboek werd gesteld dat rauw verwerkte kurkuma helemaal niet gezond was. Ze wilde graag weten hoe het nu precies zat, want op het internet werd je er ook niet veel wijzer van, zei ze ons. En ze wou graag weten waarom kun je dat dan niet zo rauw eten. Kurkuma is toch hartstikke goed en gezond voor je ?…”

Een poos geleden hadden we dezelfde vraag van een jongedame, deze had het idee gekregen om in een bloemenzaak een willekeurige kurkuma plant te kopen, de wortels uit te graven en deze over de salade te versnipperen.

Waarom kan men geen rauwe kurkuma wortels eten?

Omdat het giftig is. De wortel heeft enorme kracht en een stevige uitwerking op ons lichaam. Het eerste wat ik graag mee wil beginnen , is een citaat van Dr. Kris Verburg : ( blz 158 “DE VOEDSELZANDLOPER”) “.. Groente is in essentie niet gezond ;  als er namelijk EEN ding is wat groente HAAT is het wel om opgegeten te worden. Daarom hebben groenten zich volgestopt met allerlei toxinen, om zich te beschermen tegen al te vraatzuchtige zoogdieren, insecten en vogels.

De meeste groenten in de winkel bevatten te weinig toxines om ons ziek te maken, maar desalniettemin bevatten ze toxines- en het zijn net die gifstoffen die zo gezond zijn. Ze activeren de verdedigings linies van onze cellen, zodat de cellen beter bestand zijn tegen meer gevaarlijke toxines, die gecreëerd worden als bijproduct van ons metabolisme…”  ( einde citaat)

En toen heb ik eens gebeld met een  Ayurvedische centrum en gevraagd of het mogelijk was kurkuma-longa rauw te eten, vanwege bovenstaande. Het antwoord was erg kort.

Verse-kurkuma-wortel
Rauwe kurkuma wortel is een erg sterk natuurlijk middel

Kurkuma longa en gember zijn van dezelfde familie, deze worden nooit rauw gegeten omdat ze te sterk zijn. Het is “not done”. Want kurkuma-longa  is een antioxidant van grote klasse, dus derhalve ook giftig. En zult u deze in één bewerkings proces moeten reguleren. Als u dat niet doet, krijgt u ongecontroleerd veel binnen. En kan het uw anti-oxidanten regulatie ontregelen.

Anti-oxidanten zijn de bodyguards die de “kogel” opvangen, met andere woorden ze bestrijden de vrije radicalen. Maar vrije radicalen zijn noodzakelijk. Ze zijn nodig om onze cellen alarm te doen slaan. Dan maakt ons lichaam speciale eiwitten aan om zich tegen de vrije radicalen te beschermen. En deze eiwitten kunnen vrije radicalen veel beter beschermen dan de anti-oxidanten die je via je voeding inneemt.

Rauwe kurkuma is zodanig sterk dat het zich tegen u kan keren bij een ongecontroleerde hoeveelheid.

Vergelijk het maar met de politie. Als men het gehele politie apparaat op één inbraak zou zetten, maakt men de weg vrij voor alle andere criminele acties. Omdat de politie te druk bezig is met deze ene actie. In ons lichaam is dit ook zo. Kurkuma, in haar rauwe vorm, is giftig. En ons lichaam heeft er een enorme klus aan om deze rauwe en giftige substantie te reguleren. Ondertussen staat de ‘deur open voor andere problemen’.

Hoe moet men kurkuma dan het beste innemen ? 

In “The Yoga of Herbs” van Dr. D. Frawley en Dr. V. Lad vindt men een duidelijk antwoord. Kurkuma-longa werkt goed bij een juiste dosis, gemaakt volgens de oude Ayurvedische principes. Gedroogd en tot poeder vermalen. Als aftreksel, als thee en gekookt door voeding. Ook opgekookt met melk is het OK. Als je kurkuma-longa al in een smoothie wilt verwerken zul je er niet de rauwe wortel in moeten doen, maar een aftreksel ervan. Bijvoorbeeld een tinctuur of thee. Maar ook daar kun je geen ongecontroleerde hoeveelheden verwerken.

Ook een tinctuur, opgelost in warme ghee kan prima werken. Er zijn ontelbare mogelijkheden. Alleen eentje valt er af. Rauw eten.

Het beste is ca 1 a 2 capsules van ca  500 mgr per dag. Van gecontroleerde hoeveelheid, zuivere kurkuma-longa  Meer is niet nodig, minder helpt niet zoveel.

Bij een te hoge bloeddruk zou dit misschien een oplossing kunnen zijn. Een goed en zuiver natuurlijk werkend middel, zonder de chemische bijwerkingen van medicatie.

Bronnen 

  1. “The Yoga of Herbs” ( Dr. D. FRAWLEY en Dr. V. LAD)
  2. ” De Voedselzandloper” ( Dr. K. VERBURGH )
  3. “Ayurveda, The Science of Selfhealing” ( Dr. VASANT LAD)
  4. “Pancha Karma” ( Dr. A. KUMAR MEHTA)
  5. “Natural healing through ayurveda”  ( Dr. S. RANADE)
  6. “Die Heilende Klänge der Ayurveda” ( Dr. E. SCHROTT)

Met een groet van Tieneke

Zoekt u de beste curcumine en/of kurkuma ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Zij zijn de nummer ÉÉN in kurkuma.

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.